TAMADUN INDUS
LOKASI
· Terletak di lembah indus
· Disaliri sungai indus
· Sungai berpunca dari gunung Himalaya ke arah
laut arab.
· Tamadun indus terletak di bhgian barat
laut india
· Banjaran Makran, Pergunungan
Baluchistan,Punjqab dan Rajasthan di bahagian timur,serta
Kathiawar dan Gujerat
di bahagian tenggara.
· Petempatan kekal yang wujud di lembah ini telah membawa kepada pembentukan bandar
terancang.
· Petempatan kekal yang wujud di lembah ini telah membawa kepada pembentukan bandar
terancang.
· Bandarnya terbahagi kepada dua bahagian
dan dikelilingi oleh tembok. Bahagian utama
merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan
merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan
· Menempatkan bangunan pentadbiran,tempat
mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual
dan pembersihan,dan tempat penyimpanan hasil pertanian.
dan pembersihan,dan tempat penyimpanan hasil pertanian.
· Bahagian kedua bandar ialah kawasan perumahan.
· Bandar dirancang dengan rapi terutama
dari sudut susun aturnya yang sistematik.
· Dibantu oleh kemajuan ilmu geometrid an
pembinaan, serta sumbangan tamadun Mesopotamia
dan Mesir Purba.
dan Mesir Purba.
· Bandar disusun berasaskan blok-blok
berbentuk segi empat dengan setiap blok dipisahkan oleh
satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain.
satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain.
· Setiap bandar mempunyai system kumbahan
yang terancang.
· Bandar-bandar ini juga dihubungkan dengan
sungai yang berfungsi sebagai jalan perhubungan.
EKONOMI
· Mempunyai pengkhususan pekerjaan
· Masyarakat ini telah menjalankan pelbagai
kegiatan ekonomi seperti perdagangan ,
pertanian,pertukangan dan pembuatan.
pertanian,pertukangan dan pembuatan.
· Antara hasil perdagangan yang penting ADALAH
emas,gading gajah, manik , dan hasil pertanian.
· Petani menjalankan aktiviti
bercucuk tanam terutamanya bagi tanaman makanan seperti
barli,kacang dan sebagainya.
barli,kacang dan sebagainya.
· Masyarakat juga menjadi artisan.
· Mereka ini terlibat dalam pembinaan dan
penghasilan barangan logam dan barangan tembikar.
PERKEMBANGAN AKTIVITI
· Di bahagian barat laut India penduduk yang
mengamalkan kehidupan iaitu hidup
berpindah-randah dan menyara diri dengan memburu dan mengumpul makanan.
berpindah-randah dan menyara diri dengan memburu dan mengumpul makanan.
· Penduduk ini kemudian telah membentuk
petempatan kekal di sepanjang Sungai Indus.
· Petempatan kekal wujud disebabkan oleh Sungai
Indus menyediakan sumber air tetapi juga telah
dapat menyuburkan tanah.
dapat menyuburkan tanah.
· Penduduk di kawasan ini menyesuaikan diri
dengan alam sekitar
· Meningkatkan penghasilan pertanian yang
membawa kepada pertambahan jumlah penduduk
· Faktor-faktor ini telah menyumbang kepada
perkembangan Bandar utama yang terbentuk di
Lembah Indus iaitu Mohenjo-Daro dan Harappa manakala Lothal dan Sutkagen Dor merupakan
bandar pelabuhan yang penting.
Lembah Indus iaitu Mohenjo-Daro dan Harappa manakala Lothal dan Sutkagen Dor merupakan
bandar pelabuhan yang penting.
AGAMA,BUDAYA DAN BANGSA
· Di Lembah Indus terbahagi kepada dua golongan,
iaitu golongan atasan dan bawahan.
· Golongan atasan terdiri daripada pendeta
dan pedagang.
· Kelas atasan yang utama ialah pendeta.
· Para pendeta ini mempunyai kuasa dan pengaruh
yang besar dalam mengawal aktiviti masyarakat
terutamanya yang melibatkan kegiatan keagamaan.
· Atas dasar keagamaan , golongan bawahan memberikan ketaatan kepada golongan pendete
terutamanya yang melibatkan kegiatan keagamaan.
· Atas dasar keagamaan , golongan bawahan memberikan ketaatan kepada golongan pendete
Oleh sebab tiada bukti tentang kewujudan raja, maka,
sejarawan berpendapat bahawa tampuk
pemerintahan dipegang oleh pendeta.
pemerintahan dipegang oleh pendeta.
· Golongan bawahan terdiri daripada petani
dan buruh.
· Golongan petani menjalankan aktiviti pertanian
dan menyalurkan sebahagian daripada hasil
tersebut kepada pihak kuasa.
tersebut kepada pihak kuasa.
· Golongan buruh menjalankan kerja perburuhan
seperti menjaga kebersihan bandar,membina
tembok di benteng,dan membina terusan.
tembok di benteng,dan membina terusan.
· penemuan patung dan ukiran unsure
keagamaan.
· penemuan sebuah patung yang dirujuk
sebagai patung proto-Siva.
· Objek tersebut menunjukkan seseorang
duduk bersila dengan stail yoga dan terdapat tiga tanduk
di kepalanya yang melambangkan Dewa Brahma , Vishnu dan Siva.
di kepalanya yang melambangkan Dewa Brahma , Vishnu dan Siva.
· Kewujudan objek proto-Siva menjadi perkaitannya
dengan agama Hindu
· masyarakat percaya kepada tuhan ibu.
· Perkara ini dipercayai telah diwarisi daripada kebudayaan
yang lebih awal kerana kepercayaan
terhadap Tuhan Ibu ini turut berlaku dalam masyarakat yang mendiami Mesopotamia,Asia Kecil ,
Syria dan Palestin.
terhadap Tuhan Ibu ini turut berlaku dalam masyarakat yang mendiami Mesopotamia,Asia Kecil ,
Syria dan Palestin.
· Mempunyai satu sistem tulisan yang berbentuk
piktograf.
CARA
INTERAKSI
· Aktiviti perdagangan secara khusus membabitkan
perdagangan dengan Mesopotamia.
· Hubungan dagang antara kedua-dua tamadun dapat
dibuktikan melalui penemuan cap mohor
buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia.
buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia.
· Hubungan dengan tamadun Mesopotamia serta
tamadun Mesir Purba telah membolehkan
kedua-dua belah pihak memperolah manfaatnya sama ada dalam bentuk pertukaran teknologi atau
seumpamanya.
kedua-dua belah pihak memperolah manfaatnya sama ada dalam bentuk pertukaran teknologi atau
seumpamanya.
KEKUATAN
· Bandarnya terbahagi kepada dua bahagian dan
dikelilingi oleh tembok
· Bandar-bandar terancang mengikut blok dan
dihubungi oleh jalan raya.
· Contoh Bandar Mohenjo-Daro dan Harappa.
· Kemajuan ilmu geometri
· Pengkhususan kerja yang terancang
· Mempunyai sifat keterbukaan
· Kejatuhan kerana serangan orang Aryan
· Bencana alam iaitu banjir
3 ELEMEN PENTING UNTUK MEMBINA TAMADUN INDUS
· Sifat keterbukaan
· Taat pada pemerintah(pendeta) dalam
melaksanakan perintah
· Menguasai ilmu geometri,matematik dll
REFLEKSI PENGAJARAN UTAMA YANG DIPELAJARI
· Dapat mengetahui tentang sejarah yang lalu
· Dapat menerapkan nilai-nilai ynag ditunjukkan
oleh tamadun indus dalam kehidupan
· Menyedari akan pentingnya ilmu dunia dan
kepentingan ketaatan terhadap agama
No comments:
Post a Comment